Het onderzoek naar inspirerende organisaties

Waarom De Inspirerende 40

Zoekende naar voorbeeldorganisaties stuitten we vijftien jaar geleden op lijstjes met sterke merken zoals Coca-Cola, Heineken en Shell. Hier vonden we niet wat we zochten. Deze organisaties brengen niet de verandering waarvan wij denken dat die nodig is. Sterker nog, deze 'marktleiders' leiden vaak nergens heen. Ze zijn eerder marktbeheersers dan leiders. We zochten juist de voorbeelden voor de toekomst.

We realiseerden ons dat sterke merken een echokamer uit het verleden zijn. De aandacht hiervoor, houdt deze in stand.

De voorbeelden voor de toekomst Zo ontstond het idee om de aandacht niet te geven aan de voorbeelden uit het verleden, maar aan de voorbeelden voor de toekomst.

We stelden onszelf de vraag wie momenteel het goede doen en in de toekomst groot worden, of blijven. Zo ontstond de Inspirerende 40.

Van wat domineert, naar wat inspireert Door inspiratie te volgen, ontdekken we wie er aandacht verdient en wie het moet kopen. We leerden dat inspirerende organisaties het ook echt anders doen.

Het onderzoek Sinds 2011 onderzoeken we jaarlijks met Dynata en DataIM welke organisaties inspireren. Dat doen we in 3 stappen:

  1. een exploratief onderzoek naar eigenschappen van inspirerende organisaties en wie het zijn;
  2. een kwantitatief ranking onderzoek waarin we organisaties beoordelen op de eigenschappen;
  3. een deep-dive in de case studies van de meest inspirerende voorbeelden.

Het levert het beeld op. Een beeld van organisaties die laten zien dat het anders kan, en hoe dat anders kan.

Onderzoek 1

eigenschappen van inspirerende organisaties n = 340 (netto), januari 2025, bewoners van grote steden

Het eerste onderzoek brengt de eigenschappen van inspirerende organisaties in kaart. Deze ontwikkelen zich jaarlijks. Zo wordt ‘duurzaam’ de afgelopen jaren steeds belangrijker.

Dit jaar identificeerden we elf kenmerken van inspirerende organisaties. Deze zijn gegroepeerd in vier ’pijlers’, die worden gewogen op basis van het aantal keren dat ze in het eerste onderzoek worden genoemd.

Onderzoek 2

ranking van 158 organisaties op de eigenschappen n = 5.700, landelijk representatief

Het tweede onderzoek meet de inspiratiewaarde van organisaties op de 11 eigenschappen naast drie algemene vragen.

Om ‘vragenlijstmoeheid’ te voorkomen, beoordeelt iedere deelnemer maximaal vier organisaties die hij of zij redelijk tot goed kent.

Standaard worden alle organisaties uit de top 50 uit de lijsten van het voorgaande jaar meegenomen, aangevuld met organisaties die de aandacht trokken.

26 organisaties deden tegen een vergoeding mee.

Case Studies

interviews en verdieping van de meest inspirerende voorbeelden

Het laatste deel is misschien nog wel het meest waardevolle: de case studies van de meest inspirerende voorbeelden.

Zo ontdekten we dat organisaties die door Nederlanders als inspirerend worden gezien, het vaak ook echt anders doen.

De inzichten hiervan delen we in dit jaarlijkse magazine en tijdens het event en Impact on the Beach.

De 4 pijlers van inspirerende organisaties

0%

Visie

Inspirerende organisaties staan in dienst van de samenleving. Dat blijkt uit hun visie en houding. Zo zijn ze gericht op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. De meest inspirerende onder hen werken zelfs aan een betere wereld. Daarbij zijn ze duurzaam, helder over hun rol en open/transparant.

0%

Organisatie

Inspirerende organisaties zijn innovatief. Bovendien worden hun innovaties als toonaangevend in de markt gezien. In laagconjunctuur wordt dit belangrijker.

0%

Product

Inspirerende organisatie bieden daarbij kwalitatief goede producten/ diensten die echt iets oplossen. Steeds belangrijker wordt dat deze stijlvol zijn/ er mooi uitzien. Het oog wil ook wat.

0%

Klantbeleving

Inspirerende organisaties brengen hun klanten op andere ideeën, laten hen iets anders doen. Dat doen ze op een originele, verrassende wijze.

Meedoen aan het onderzoek?

Benieuwd naar de inspiratiewaarde van jouw organisatie? Op zoek naar inspiratie van buitenaf? Deelname aan het Inspirerende 40 onderzoek geeft voldoende gesprekstof over of en hoe het anders kan.

Het onderzoek naar De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie, in samenwerking met Dynata en DataIM. Wij verzorgen het exploratieve onderzoek, de analyses en meten standaard:

  • Alle organisaties uit De Inspirerende 40 uit de 'standaard' en de non-profit ranking van 2024
  • 15 organisaties die De Inspirerende 40 net niet haalden.
  • Alle organisaties in de Ones2Watch.
  • Jaarlijks helpt het verkennende onderzoek ons aan nieuwe kandidaten.
  • We gunnen onszelf jaarlijks 3 wildcards.

Daarnaast is het voor elke landelijk werkende organisatie (b2c) mogelijk om deel te nemen tegen een vergoeding. Dit geeft alle inzichten uit het onderzoek voor de eigen organisatie.

Het geeft geen recht of garantie op een plek in De Inspirerende 40.

Wanneer de inspiratiewaarde van je organisatie voldoende is voor een plek in De Inspirerende 40, kom je natuurlijk in lijst en doe je automatisch (en kosteloos) mee in '26. In 2025 deden 26 organisaties zo mee.

Deelname kost € 1.550. Dat is inclusief meting, rapportage en een kaart voor de bekendmaking op het lanceringsevent of Impact on the Beach.

Voor startende impactorganisaties geldt een korting van 50%. Voor hetzelfde bedrag kunnen alle organisaties in de Inspirerende 40 en Ones2Watch inzicht krijgen in hun resultaten.

Meer informatie

Waarom een non-profitversie

Wanneer we mensen vragen naar inspirerende organisaties, krijgen we zowel voorbeelden van commerciële als non-profit organisaties. Mensen maken hier vaak geen onderscheid tussen. Tot en met 2022 brachten we daarom de Inspirerende 40 uit met daarin zowel commerciële als non-profit organisaties.

In 2023 werd duidelijk dat de kracht van inspiratie ook voor non-profits een rol speelt. Steeds meer organisaties wilden deelnemen aan het onderzoek. De Ocean Cleanup, Het Prinses Máxima Centrum, Antoni van Leeuwenhoek en Justdiggit zijn op meer gericht dan het leveren van een waardevolle dienst. Ze willen een verandering in gang zetten. Inspiratie versnelt deze verandering. Daarom maakten we een aparte lijst van de meest inspirerende non-profits.

Linkedin | Whatsapp

De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie met steun van Dynata en DataIM