Het onderzoek naar inspirerende organisaties

Waarom inspiratie onderzoeken?

Op zoek naar voorbeelden stuitten we rond 2008 vaak op sterke merken. Daar vonden we niet wat we zochten. Marktleiderschap betekent voor hen de grootste zijn. Voor ons betekent marktleiderschap een markt ergens heen leiden. Sinds 2011 weten wij dankzij de Inspirerende 40 wie dat doen en waarom.

De voorbeelden voor de toekomst Sterke merken zijn een echo uit het verleden. Geef het verleden aandacht, en je blijft waar je was. In een tijd waarin verandering hard nodig is, zoeken wij de de leiders voor de toekomst.

Zo ontstond het onderzoek naar inspirerende organisaties.

Van wat domineert, naar wat inspireert Door inspiratie te volgen, ontdekken we welke organisaties aandacht krijgen zonder het te hoeven kopen. De inspirerende 40 bevat de 40 meest inspirerende organisaties voor Nederlanders.

Het onderzoek Sinds 2011 onderzoeken we jaarlijks met Dynata en DataIM drie onderzoeken:

  1. een exploratief onderzoek naar eigenschappen van inspirerende organisaties en wie het zijn;
  2. een kwantitatief ranking onderzoek waarin we organisaties beoordelen op de eigenschappen;
  3. een deep-dive in de case studies van de meest inspirerende voorbeelden.

Het levert inzicht op in de organisaties die laten zien dát en hoe het anders kan.

Onderzoek 1

eigenschappen van inspirerende organisaties n = 340 (netto), januari 2025, bewoners van grote steden

Het eerste onderzoek brengt de eigenschappen van inspirerende organisaties in kaart. Deze ontwikkelen zich jaarlijks. Zo wordt ‘duurzaam’ de afgelopen jaren steeds belangrijker.

Dit jaar identificeerden we elf kenmerken van inspirerende organisaties. Deze zijn gegroepeerd in vier ’pijlers’, die worden gewogen op basis van het aantal keren dat ze in het eerste onderzoek worden genoemd.

Onderzoek 2

ranking van 158 organisaties op de eigenschappen n = 5.700, landelijk representatief

Het tweede onderzoek meet de inspiratiewaarde van organisaties op de 11 eigenschappen naast drie algemene vragen.

Om ‘vragenlijstmoeheid’ te voorkomen, beoordeelt iedere deelnemer maximaal vier organisaties die hij of zij redelijk tot goed kent.

Standaard worden alle organisaties uit de top 50 uit de lijsten van het voorgaande jaar meegenomen, aangevuld met organisaties die de aandacht trokken.

26 organisaties deden tegen een vergoeding mee.

Case Studies

interviews en verdieping van de meest inspirerende voorbeelden

Het laatste deel is misschien nog wel het meest waardevolle: de case studies van de meest inspirerende voorbeelden.

Zo ontdekten we dat organisaties die door Nederlanders als inspirerend worden gezien, het vaak ook echt anders doen.

De inzichten hiervan delen we in dit jaarlijkse magazine en tijdens het event en Impact on the Beach.

De 4 pijlers van inspirerende organisaties

0%

Visie

Inspirerende organisaties staan in dienst van de samenleving. Dat blijkt uit hun visie en houding. Zo zijn ze gericht op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. De meest inspirerende onder hen werken zelfs aan een betere wereld. Daarbij zijn ze duurzaam, helder over hun rol en open/transparant.

0%

Organisatie

Inspirerende organisaties zijn innovatief. Bovendien worden hun innovaties als toonaangevend in de markt gezien. In laagconjunctuur wordt dit belangrijker.

0%

Product

Inspirerende organisatie bieden daarbij kwalitatief goede producten/ diensten die echt iets oplossen. Steeds belangrijker wordt dat deze stijlvol zijn/ er mooi uitzien. Het oog wil ook wat.

0%

Klantbeleving

Inspirerende organisaties brengen hun klanten op andere ideeën, laten hen iets anders doen. Dat doen ze op een originele, verrassende wijze.

Deze organisaties worden gemeten

De lijst komt tot stand met een representatief, onafhankelijk onderzoek onder Nederlanders. Geen van de organisaties in de Inspirerende 40 betaalt hiervoor.

Het onderzoek vindt plaats onder een representatief onderzoekspanel van Dynata. Representativiteit wordt gezocht op geslacht, leeftijd, geografische spreiding in Nederland en sociaal-economische klasse.

Deze organisaties worden gemeten In het onderzoek worden de volgende organisaties meegenomen:

  1. alle organisaties uit De Inspirerende 40 en de non-profit lijst van het voorgaande jaar.
  2. 20 organisaties die lijsten net niet haalden.
  3. alle organisaties uit de Ones2Watch lijsten.
  4. organisaties die naar voren komen in het verkennende onderzoek doordat ze spontaan zijn genoemd.
  5. Drie 'wildcards' voor organisaties die opvallen.

Inzicht in de resultaten Het is voor deze organisaties mogelijk om inzicht te krijgen in de onderliggende scores. Dat kan voor een vaste vergoeding van € 750.

Voor informatie hierover, neem contact op met Joris van Zoelen.

Deelname mogelijkheden Landelijk werkende b2c organisatie kunnen deelnemen aan het onderzoek.

Dat geeft inzicht in:

  • de inspiratiescore en positie
  • de prestaties op de vier pijlers van inspirerende organisaties en 11 onderliggende kenmerken
  • historische ontwikkeling
  • de algemene inzichten van het onderzoek naar de Inspirerende 40.

Let op! Deelname geeft geen recht of garantie op een plek in De Inspirerende 40.

Bij een inspiratiescore die hoog genoeg is, word je opgenomen in de Inspirerende 40 en vervallen de onderzoekskosten. Alleen voor inzicht in de resultaten betaal je dan de vaste vergoeding.

deelname mogelijkheden

Impact starter

De optie voor startende impactorganisaties.

Organisaties die via het businessmodel bij willen dragen aan maatschappelijke thema's, jonger zijn dan vijf jaar en een omzet hebben tot € 1,5 miljoen.

Kosten

Bij éénmalig deelname € 750.

Bij driejarige deelname € 625 per jaar.

Geeft:

1. Meting van organisatie (n = 150).

2. Rapportage en presentatie van resultaten.

3. Eén toegangskaart voor lanceringsevent Inspire Action 2026.

Economy

De optie om efficiënt mee te doen aan de Inspirerende 40 en de inzichten voor je te laten werken.

Voor b2c organisaties met een landelijk bereik die inzicht willen hebben in hun inspiratiescore, hun gepercipieerde impact en die voor drie jaar willen meten.

Kosten

Bij éénmalig deelname € 1.395.

Bij driejarige deelname € 1.225 per jaar.

Geeft:

1. Meting van organisatie (n = 200).

2. Rapportage en presentatie van resultaten.

3. Eén toegangskaart voor lanceringsevent Inspire Action 2026.

Extra

Alles uit het onderzoek halen en je organisatie voeden met de eigen positie ten opzichte van andere spelers in je markt?

Met dit pakket voeg je naast je eigen organisaties drie door jou gekozen organisaties toe aan de meeting en jouw rapportage.

Kosten

Bij éénmalig deelname € 1.850.

Bij driejarige deelname € 1.650 per jaar.

Geeft:

1. Meting van organisatie (n = 200) + 3 andere.

2. Rapportage en presentatie van resultaten

3. Twee toegangskaart voor lanceringsevent Inspire Action 2026.

Insights only

Je kies voor Insights Only als je organisatie in de voorgaande Inspirerende 40 of Ones2Watch lijst staat. Wij betalen dan de onderzoekskosten.

Met dit pakket krijg je wel alle inzichten en de onderliggende scores en de presentatie aan je team.

Kosten

Bij éénmalig deelname € 795.

Bij driejarige deelname € 695 per jaar.

Geeft:

1. Inzicht on de onderliggende scores.

2. Rapportage en presentatie van resultaten

3. Eén toegangskaart voor lanceringsevent Inspire Action 2026.

Alle bedragen gelden per jaar en zijn exclusief BTW.

Voor meer informatie:

Neem contact op met Joris van Zoelen 030 275 90 30 joris@synergie.nl Of schrijf je hier direct in.

Waarom een non-profitversie

Wanneer we mensen vragen naar inspirerende organisaties, krijgen we zowel voorbeelden van commerciële als non-profit organisaties. Mensen maken hier vaak geen onderscheid tussen. Tot en met 2022 brachten we daarom de Inspirerende 40 uit met daarin zowel commerciële als non-profit organisaties.

In 2023 werd duidelijk dat de kracht van inspiratie ook voor non-profits een rol speelt. Steeds meer organisaties wilden deelnemen aan het onderzoek. De Ocean Cleanup, Het Prinses Máxima Centrum, Antoni van Leeuwenhoek en Justdiggit zijn op meer gericht dan het leveren van een waardevolle dienst. Ze willen een verandering in gang zetten. Inspiratie versnelt deze verandering. Daarom maakten we een aparte lijst van de meest inspirerende non-profits.

Linkedin | Whatsapp

De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie met steun van Dynata en DataIM