Justdiggit schetst nieuwe toekomst voor Afrika

Impactmakers beginnen met beeld van de wereld zoals deze zou moeten zijn, de wereld waarvan we denken dat die er kan zijn. Dat is de sleutel tot transformatie. Impactorganisaties combineren idealen met impact, en richten zich op klanten én de samenleving. Justdiggit laat zien dat dit werkt, en hoe dan.

Justdiggit is op een missie. De organisatie wil Afrikaanse landschappen vergroenen om zo de aarde weer af te koelen. Want hoe groener de aarde, hoe koeler de planeet. Samen met Afrikaanse partners en boeren maakt Justdiggit droog, gedegradeerd land weer vruchtbaar en groen.

Ondanks de indrukwekkende successen die tot nu toe zijn bereikt, is een enorme versnelling nodig. Justdiggit werkt aan een plan om 350 miljoen Afrikaanse boeren te inspireren en te faciliteren om hun eigen land te vergroenen. Hierover spraken we in 2023 met Marjolein Albers, Managing Director Justdiggit.

Scores

0

Visie & relevantie - plek 3

0

Innovatieve kracht - plek 4

0

Overall inspiratiescore - plek 3

0

Klantbeleving - plek 2

0

Product & dienst - 19

'Ik ben een optimist maar we moeten echt aan de bak!'

Het in balans brengen van de natuur zie jij als de basis van alles. Daar wil jij aan werken. Kun je daar iets over vertellen? “Toen een van de oprichters van Justdiggit, Dennis Karpes, mij vroeg het team te komen versterken voor de volgende fase was ik direct enthousiast. Voor mij kwam daar alles samen wat ik daarvoor deed bij dance4life en de Respect Foundation. Maatschappelijke concepten met potentie opschalen vind ik leuk om te doen. Daarbij is het herstel van de natuur voor mij de basis van alles. Hier wil ik de komende tijd mijn energie op richten. Er is veel gerealiseerd, maar de uitdaging is zó groot. Als we die nu niet aanpakken, is het gedaan met de wereld. Ik ben een optimist maar we moeten echt aan de bak! ‘Climate justice’ motiveert mij ook. Ik zie duidelijk dat de klimaatcrisis sociale ongelijkheid verhoogt. Dat vind ik heftig. Ik probeer dat recht te trekken en welvaart te herverdelen op een aansprekende manier.”

’Imagine Sub-Saharan Africa in 2030: lush, rich and cool’ was de toekomstvisie waar het voor Justdiggit allemaal mee begon? “Ons grote doel is 350 miljoen boeren in Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara bereiken, en ze helpen hun land te vergroenen zodat ze weer in hun eigen voedsel kunnen voorzien. Met een positief toekomstbeeld laten we zien dat op de natuur gebaseerde oplossingen werken en ook belangrijk zijn om klimaatverandering tegen te gaan. Communicatie is daarbij essentieel. Ons verhaal heeft urgentie, maar is altijd positief en biedt ook handelingsperspectief.

"Ons grote doel is 350 miljoen boeren in Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara bereiken, en ze helpen hun land te vergroenen zodat ze weer in hun eigen voedsel kunnen voorzien.”

Communicatie is de sleutel

"Wij geloven niet zo in doemdenken, maar in laten zien wat er kan. We combineren traditionele vergroeningstechnieken, met data, technologie en communicatie. We werken daarin op twee niveaus: bewustwording creëren over de oplossing, en daarnaast onze projecten. Die projecten voeren we op een simpele manier uit, met traditionele lokale kennis en met de armste boeren. We zetten daarbij twee methoden in:

  • Opvangen van regenwater door het graven van ‘bunds’, halvemaanvormige kuilen die we ook wel ‘earth smiles’ noemen. Door dit te doen krijgt regen weer een kans om de grond in te trekken. Daarna herstelt de grondwaterbalans zich, en ‘kickstart’ je de zaden en alles wat er nog in de grond aanwezig was.
  • Gebruikmaken van Farmer Managed Natural Regeneration (Kisiki in Swahili, wat ‘levende stronk’ betekent). Dit is een snoeitechniek om stronken van gekapte bomen weer terug te laten groeien tot bomen. Het is eenvoudig en schaalbaar. Hiermee zijn in Tanzania in vijf jaar tijd al 14 miljoen bomen teruggekomen. Circa 40 bomen per hectare is voldoende om de bodem vruchtbaarder te maken, water vast te houden en daarmee de biodiversiteit en de oogst te verbeteren.”

Jullie ‘Theory of Change’ is Inspire, Educate, Activate en Celebrate. Hoe gaat dat in zijn werk? “Communicatie is onze sleutel tot succes. Mensen moeten zien dat het werkt en dat aan hun buren kunnen doorvertellen. We werken hiervoor met Champion Farmers. Hen leiden we op en we ondersteunen hen met communicatiemiddelen om de effectiviteit te tonen.

Met een Movie Roadshow brengen we inspiratie en hoop naar de dorpen. Daarnaast is de basistraining cruciaal. Het is een simpele en goedkope techniek. Successen worden vervolgens samen gevierd! Justdiggit brengt de kennis en financiering in. Na de opstart volgt overdracht aan de lokale gemeenschap, zodat het een duurzame oplossing is.”

De volgende stap is opschalen door digitalisering? “We bereikten tot nu toe meer dan verwacht. Toch is versnelling nodig. Voor de volgende fase willen we de kennis digitaliseren om méér mensen te bereiken. Inspiratie daarvoor halen we uit bijvoorbeeld Duolingo, een opensource-app om kennis te ontsluiten via gamificatie, met spelelementen zoals levels. De digitale revolutie met smartphones gaat snel in Afrika. Door boeren digitaal toegang te geven tot vergroeningskennis, kunnen we het bereik en impact enorm opschalen en onze droom waarmaken.”

We werken met champion farmers

Met ‘Team Regreen’ onderdeel zijn van de beweging “We merken dat onze aanpak werkt. Mensen willen hier onderdeel van zijn. Met Team Regreen (werktitel) bouw je mee aan deze beweging. Dat kan als boer in Afrika, als bedrijf in Nederland, als sponsor of partner."

Enthousiast? Op www.justdiggit.com vind je informatie over hoe je kunt meedoen.

Linkedin | Whatsapp

De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie